Samen met het voltallige leerkrachtenteam werkten we onze schooleigen visie uit, waarbij we kwamen tot 6 kernwaarden die kenmerkend zijn voor onze school:
Wat willen wij? Onze visie …
Respect
Op het Sint-Gregoriuscollege is wederzijds respect de basis van een fijne en veilige leeromgeving. Een respectvolle houding van leerlingen, ouders en personeel maakt van onze school een plek waar iedereen zich goed voelt. Door goed voor onze omgeving te zorgen nemen we onze verantwoordelijkheid op. Samen maken we van onze school een plek waar respect, beleefdheid en waardering centraal staan.
Vertrouwen
Vertrouwen is de basis voor groei in al zijn aspecten. Zo creëren we een veilige omgeving waarin iedereen zich kan ontwikkelen, fouten mag maken en nieuwe dingen durft te proberen. We moedigen elkaar aan om in onze eigen kracht te geloven en zelfvertrouwen op te bouwen. Met doorzettingsvermogen en een positieve houding leren we elke dag opnieuw. Met vertrouwen komt ook verantwoordelijkheid.
Leren
We streven er elke dag naar om de kinderen tot leren te brengen. Dit leren omvat verschillende gebieden die niet los van elkaar gezien kunnen worden. Zowel het cognitieve, het sociaal-emotionele, het creatieve als het motorische wordt gestimuleerd.
Als school proberen we het maximum uit de leerlingen te halen door in te zetten op sterke, gestructureerde differentiatie, duidelijke verticale (leer)lijnen, vakspecialisaties van leerkrachten, emotionele veiligheid, gezondheid (sport) en hoge, maar realistische verwachtingen.
Op onze school is Nederlands de gemeenschappelijke taal, zowel binnen als buiten de klas. Daarnaast blijft een rijke thuistaal belangrijk.
Open blik
Op onze school kijken we met een open blik naar de wereld. Iedereen is welkom, daarom houden we rekening met ieders cultuur en eigenheid. Als school en als ouder nemen we hier een voorbeeldrol in op. We zorgen voor elkaar en zijn verdraagzaam. We kijken door een kritische bril naar de werking en sturen bij waar nodig. We zijn een katholieke school en leven de christelijke waarden en normen na. Hierbij leggen we steeds de link naar andere culturen en overtuigingen en beklemtonen wat ons verbindt.
Uniek
Op onze school zijn we allemaal uniek, leerkrachten én leerlingen. Ieder heeft zijn talenten, het is onze taak om die talenten te ontdekken en te benutten. Het ontdekken van de talenten willen we realiseren via ons pedagogisch project en kindgesprekken.
Samen
De school is een gemeenschap waarin we samen leven en werken. We geloven erin dat het geheel meer is dan de som der delen. Samenwerking wordt gestimuleerd door allerlei klas –en leerjaaroverschrijdende activiteiten, een goed werkende leerlingenraad, een draaiende ouderraad, oudercontacten… Duidelijke communicatie naar alle betrokkenen is hierin heel belangrijk en is effectiever in een goede sfeer.